Leer angst begrijpen en overwin het zo!

Download GRATIS het eerste deel van dit boek!

Verlatingsangst;
hoe komt het dat ik dat heb?

Ja dat is misschien een rare vraag, maar check eens bij jezelf. Wat doet het idee met je om helemaal niemand te hebben die om je geeft en die je om hulp zou kunnen vragen?

Een andere check is: Hoe prettig vind jij het om helemaal alleen te zijn?

Ik kom heel veel mensen tegen die daar in grote mate moeite mee hebben.

Helemaal alleen thuis, geen afleiding, alleen met je zelf.

Hoe komt het dat je verlatingsangst hebt?

Verlatingsangst is een van de weinige aangeboren angsten. Verlatingsangst krijg je dus van nature mee. Dat is ook heel logisch, want je komt als een hulpeloos wezentje op deze aardbol en bent 100% afhankelijk van je ouders.

Zonder hen of iemand anders die voor je zorgt ben je ten dode opgeschreven.

alleen, verdwaald, eenzaam, verlaten, verlatingsangst, jeugdtrauma, onzeker, bang, eft

Die afhankelijkheid duurt vrij lang. Ben jij als kind wel eens je ouders even kwijt geweest op het strand of ergens anders ? Dan weet je wel waar ik het over heb.

Een tweede reden voor deze angst is het feit dat wij mensen sociale dieren zijn. We kennen een sterk kudde gedrag: in een groep is het veel veiliger dan buiten de groep of de kudde.

Van deze eigenschap van ons maken de reclamemensen en andere beïnvloeders dankbaar gebruik. We hebben de neiging tot meelopen met de grote groep en je afscheiden of iets anders gaan doen is al snel eng en gevaarlijk.

Voor je dat laatste doet moet de pijn die blijven met zich meebrengt wel heel veel groter zijn dan de angst om je af te scheiden en dat wat het oplevert.

Verlatingsangst is dus heel normaal. Ik hoop dat je dat met me eens kunt zijn.

Wanneer is verlatingsangst niet normaal?

Maar stel nu eens dat jij als kind vaak ziek bent geweest of een chronische ziekte hebt gekregen en je moest vaak langer in het ziekenhuis verblijven. Je ouders konden niet iedere dag op bezoek komen door de afstand.

jeugdtrauma, alleen, eenzaam, verlatingsangst

Of je werd in dat ziekenhuis opgenomen omdat je amandelen moesten worden geknipt, en je werd daar afgeleverd en aan je lot overgelaten? (een praktijk voorbeeld).

Kun je je voorstellen dat dat zeer traumatisch kan zijn, zeker voor een kind?

Of je werd op school buitengesloten en mocht niet meespelen en je werd gepest. Je voelde je zo verdomd alleen. Dat liedje van Ciske de Rat gaat ook over zo’n situatie en levensomstandigheid.

Zo zijn er nog meer voorbeelden te geven van legio vervelende gebeurtenissen. Misschien heb jij ook wel zoiets meegemaakt?

Als dat aan de hand is heeft dat een enorme impact en veroorzaakt een blijvend trauma.

Je denkt dan veel sneller dan een ander, dat alleen zijn het ergste is wat er is en dat kan hevige angst en paniekaanvallen teweeg brengen die je alle controle ontnemen.

Dit is niet normaal en beperkt je in hoge mate om te kunnen functioneren. Het veroorzaakt een steeds meer toenemende spanning en stress en je kunt niet meer jezelf zijn.

Je voelt je nergens meer op je gemak en wordt steeds onzekerder.

Wat kun je aan verlatingsangst doen?

Wat dit zo enorm lastig maakt om op te lossen is dat het hele probleem niets met de werkelijke omstandigheden heeft te maken waarin de persoon verkeert.

Het is allemaal perceptie, een denkbeeld dat niet in overeenstemming is met de werkelijkheid.

gedachten, overspannen, burnout, gek, zorgen, depressie,

Angst is iets dat zich in je denkgeest afspeelt. Het is een gedachtegang, een interpretatie of simpeler gezegd: Je verzint allerlei verhalen over wat er aan de hand is en wat er zou kunnen gaan gebeuren.

Dat verhalen verzinnen is niet erg, zolang je ze maar niet gelooft. En daar zit hem nu de kneep. Je doet dat juist wel.

Iedereen, ook jij die dit leest, verzint continue verhalen over wat je waarneemt.

En iedereen heeft zijn eigen unieke verhaal. Dat komt omdat je alles interpreteert vanuit de ervaringen die je hebt gehad. Je gaat er vervolgens van uit dat omdat het destijds op een bepaalde manier is verlopen en tot een (on)gewenst resultaat heeft geleid, het NU WEL WEER ZO ZAL GAAN.

Ik schrijf dit even in hoofdletters want denk hier eens over na, is dat waar?Is dat logisch? Vooral als het gaat over iets wat je als heel klein kind hebt meegemaakt?

Ben jij nog steeds zo klein en hulpeloos? Nee toch?

Toch krijg je dit niet aan het verstand gebracht in de zin dat de angst dan ineens verdwijnt. Want er is een ander fenomeen dat hier de hoofdrol bij speelt en via je je gevoel communiceert: Het onbewuste.

Het onbewuste: de grote regelaar!

Saboteur, innerlijke criticus, faalangst, onzeker, vastzitten, stress

Ik heb al het nodige geschreven over het onbewuste. Zie bijvoorbeeld dit blog over de Saboteur. Kort gezegd is het onbewuste degene die je leven leidt en regelt. Je denkt misschien dat jij het voor het zeggen hebt met je ratio en rede en logisch denken, maar dat is echt niet zo. Ik durf te zeggen dat als dat wel zo zou zijn, jij er al lang niet meer zou zijn.

Het onbewuste is er namelijk een meester in om alles zo te regelen dat prioriteit nummer 1 in ieder geval wordt behaald. En dat is: OVERLEVEN!

Door je onbewuste wordt je dus altijd gedreven dat te doen dat de kans op overleving het grootste maakt.

De prikkels die het onbewuste je daartoe geeft variëren van enthousiasme tot inspiratie (positief) en van spanning tot extreme paniek (in gevaar).  Dat zijn namelijk de prikkels die jou tot (onmiddellijke) actie aanzetten. Ook gebeurt er fysiek het een en ander wat je kans groter maakt.

Het onbewuste heeft echter één groot gebrek. Het onbewuste kan geen onderscheid maken tussen wat er echt aan de hand is of wat jij bedenkt/fantaseert. Voor je onbewuste zijn beiden even waar en echt.

Daarnaast heeft het onbewuste een onbeperkte geheugencapaciteit en weet echt alles en alles nog: iedere ademhaling, iedere hartslag, ALLES wat jij hebt meegemaakt. Onder hypnose is dat er ook allemaal weer uit te halen.

Die enorme database van het onbewuste wordt bij alles wat jij waarneemt en denkt continue aangesproken. En als daar een koppeling is met angstige ervaringen uit het verleden, zet het onbewuste alle seinen op rood, want daar mag jij niet meer naartoe.

Regel 1 treedt in werking: Weg van het gevaar en/of de pijn! NU!

En dus krijg je een sterke prikkel. Helder?

Wat kun je doen?

Er is in je huidige omstandigheden zeer waarschijnlijk niet veel ECHT gevaar. Alles wat jij als eng ervaart of waar jij bang van bent, is iets wat jij zelf als eng of gevaarlijk aanmerkt, bewust of onbewust.

Het is dus jouw etiket dat er op wordt geplakt. Met andere woorden:

JE MAAKT JEZELF BANG.

Ik besef dat dit nogal erg confronterend over kan komen, maar dit geldt voor IEDEREEN! Het is jouw gedachte proces.

Het is jouw onbewust gestuurde reactie op wat er aan de hand is of op wat jij denkt dat er aan de hand is. Als je daar iets meer over wilt weten lees dan dit blog met 4 inzichten die je gaan helpen te doorgronden hoe dit proces werkt.

Ook al is dat confronterend, het betekent ook iets anders:

De enige die het kan stoppen en daar controle over heeft BEN JIJ!

Jij hebt die macht.

Wat maakt het toch zo moeilijk op te lossen?

Je kunt dit voorgaande waarschijnlijk prima volgen en snappen, maar je voelt dan nog steeds die angst als je alleen bent. Dat gevoel waar je geen controle over lijkt te hebben maakt het nu juist zo moeilijk. Het overvalt je, neemt je over.

Daardoor voel je je machteloos en hopeloos.

Hoe kun je hier wel stappen in maken?

Kun je accepteren dat jij jezelf bang maakt en dus ook dat jij zelf de oplossing bent?

Kun je inzien dat er niets is buiten jou om de schuld te geven van de situatie waarin je je nu bevindt, hoe je je voelt en hoe je leven eruit ziet?

Je bent niet meer dat kleine afhankelijke kind; je bent een volwassene die prima in staat is om voor zichzelf te zorgen.

Kun je inzien dat er geen echt gevaar kan zijn als je bijvoorbeeld op de bank thuis een paniekaanval krijgt? Je zit op de bank in een veilige omgeving!

Durf je angst te voelen

Zou je dan de stap kunnen wagen om de angst of paniek er gewoon te laten zijn? Ga je angst voelen, kijk naar je angst en doe verder niets. Houd dit vol en zie wat er gebeurt.

Focus je daarbij zo veel als je kunt op wat je voelt in je lichaam, op je contact met de bank of stoel en met de grond.  

LAAT JE NIET MEEVOEREN DOOR JE DENKEN! BLIJF DAAR WEG!

Gebeurt dat toch? Geen probleem, zodra je dat in de gaten hebt, ga je weer terug naar het voelen.

Probeer dat nu maar eens, nu je dit zit te lezen en er hopelijk geen angst is.

Sluit je ogen even en ga met je aandacht naar je voeten en zitvlak, en concentreer je daarop zo goed als je kunt en houd dit vol.

Je zult merken dat je dat waarschijnlijk niet zo lang kunt.

Maar je zult waarschijnlijk ook merken dat je je daarna rustiger voelt en meer ontspannen.

Weet je hoe dat komt?

Je kunt niet denken én voelen tegelijk. Is dat niet gaaf! Dat biedt dus mogelijkheden. Als je uit je denken wilt stappen, moet je dus gaan voelen!

Dit is de reden dat meditatie zo krachtig werkt, want dat is wat het doet. Het haalt je uit je denken door je te laten concentreren op voelen.

De krachtige combie!

Er is nog een middel dat je hierbij enorm kan en gaat helpen.

Deze website heet de Kloplossing. De kloptechniek die je hier kunt vinden is een manier om met je angstcentra in je brein te communiceren en de angstprikkel te laten uitdoven.

Als je angstgevoel minder is zul je merken dat het veel makkelijker is om te durven gaan voelen.

En als je die twee vervolgens combineert, dus je gaat KLOPPEN TIJDENS HET VOELEN dan kunnen er wonderlijke dingen gebeuren.

Neem het heft in eigen handen!

Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen en je duidelijk heb kunnen maken dat verlatingsangst iets is wat er gewoon hoort te zijn. Dus het is niet erg als je het lastig vindt om alleen te zijn.

Als verlatingsangst een extreme vorm heeft aangenomen komt dat door vervelende ervaringen die je hebt gehad, die je telkens weer bewust of onbewust herbeleeft. Dat speelt zich af in je denkgeest maar is niet de werkelijkheid.

Jij doet dat helemaal zelf en hebt daar dus alles over te vertellen: Dus ben jij ook de oplossing.

Je kunt therapie volgen en in behandeling gaan bij een psychiater. Dat kan zeer nuttig zijn. Maar ook zij zijn alleen maar begeleiders in JOUW PROCES.

JIJ moet het zelf doen. Zij, ik of wie dan ook kan het niet VOOR je doen. Snap je?

zelfvertrouwen, zeker, vrij, vertrouwen, kracht, verlatingsangst, angst overwinnen

Photo by HUST WILSON on Unsplash

Met de technieken die ik je hier aanreik, kun je het proces om verlatingsangst terug te brengen tot een normaal niveau ondersteunen en het heft in eigen handen nemen en houden.

Nog even alles op een rijtje:

  1. JE BENT VEILIG. Gebruik je bewuste gezonde verstand. Je hebt het niet voor niets gekregen. Er is geen gevaar als je op de bank zit of in je bed ligt!
  2. JE MAAKT JEZELF BANG. Dat is echt zo en dat weet je ook wel diep van binnen.
  3. LAAT JE ANGST ER ZIJN. Er kan niets gebeuren. Durf die stap een keer te nemen en houd vol.
  4. GA KLOPPEN OM HET ANGSTGEVOEL TE LATEN UITDOVEN. Dat maakt stap 3 weer makkelijker .
  5. COMBINEER STAP 3 EN 4.

Ook al kan het ver weg lijken, ook voor jou is er een weg uit de verlatingsangst naar zelfvertrouwen. Als je in de gaten gaat krijgen hoe krachtig en machtig je werkelijk bent kun je je straks niet meer voorstellen dat je ooit dit probleem hebt gehad. Ik hoop vurig dat je dat snel zult ervaren!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Mocht je vragen hebben of opmerkingen, laat ze hieronder achter.

Heb je last van wel hevige angst of paniek? In die staat is het heel erg moeilijk om dit proces te doorlopen en ik kan me voorstellen dat je het dan grote onzin vindt. Je loopt dan als het ware achter de feiten aan. De angst regeert. Dan is het eerst zaak om die angst of paniek terug te brengen tot een niveau dat je kalm genoeg bent om het proces hierboven te kunnen doen. Dat gaat vaak het beste met goede hulp. Zoek deze en ga dan pas de vervolgstappen zetten. EFT kan je hierbij enorm helpen en snel het gewenste resultaat opleveren.


    4 replies to "Verlatingsangst; hoe komt het dat ik dat heb?"

    • Michiel Menting

      Tijdens mijn trainingen in ademhaling en koudegewenning krijgen de deelnemers tijdens de adem-meditatie de opdracht om te voelen hoe de huid zwelt en de druk onder de voeten toeneemt tijdens de inademing. En bij de uitademing de opdracht om ALLES los te laten, alle spanning te laten gaan.

      Na een uurtje deze oefening te hebben gedaan krijg ik opmerkingen als: “Ik voel me alsof ik een week op retraite ben geweest” Woowww ik heb me nog nooit zo ontspannen gevoelt”

      Ik schrijf dit omdat ik daar aan moest denken na het lezen van je blog en wilde dit even aan je melden.

    • Metha

      Wat is EFT?

      • René Arns

        Hai Metha,

        In de veelgestelde vragen sectie op deze site vind je het antwoord op je vraag.
        Maar wat nog beter is: Download het gratis Eboek dat je vindt op de homepage. Daarin wordt niet alleen uitgelegd wat EFT precies is maar ook hoe je het bij jezelf toepast. Kun je direct ervaren wat het met je doet.
        Idee?

        Warme groet,

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.