Heb ik een saboteur? Dacht het niet!

Dat zal een veel voorkomende reactie kunnen zijn.

Toch heeft iedereen in meer of mindere mate een saboteur in zich. (Ik praat overigens over een “hij” maar een saboteur is in deze context geslachtsloos.)

Weet je waarom ik dat zeker weet? Omdat jij weet hoe je jezelf door het leven moet maneuvreren.

Dat betekent namelijk dat je de hele dag door keuzes maakt, en die kun je niet maken zonder dat die “saboteur” zijn mond open doet.

Het hangt er alleen vanaf of, en in welke mate jij daar waarde aan hecht.

Soms doe je dat zeker, en dat is helemaal niet slecht. Die “saboteur” is namelijk heel belangrijk voor je en behoedt je voor onheil.

Hij is dus in zekere mate je grootste vriend.

Maar als je te vaak naar hem luistert en laat bepalen wat je wel en niet doet, blijf je weg van dingen die je niet kent.

Nu gaat het je opbreken, want nu wordt je steeds statischer in de dingen die je doet en onderneemt.

Je doet alleen wat je leuk vindt

Je blijft bij wat je kent en gaat niet meer uit je comfortzone.

Goede voornemens, niets doen, terugval, teleurstellingHoe is het trouwens met de goede voornemens nu oud en nieuw al weer geruime tijd achter ons ligt?

Precies!

Dat geeft een gevoel van schuld, van teleurstelling (in jezelf), van vastzitten, niet vooruit meer komen of erger nog, achteruitgang.

Nu heeft je saboteur de rol in je leven die deze negatieve titel ook suggereert: hij werkt niet meer vóór je maar lijkt tegen te werken.

Toch doet hij nog steeds waar hij voor is, je veilig houden.

Echter, wat onveilig lijkt voor je saboteur is maar een illusie, een idee over hoe het zal zijn of gaan.

En dat idee wordt gevoed door je eigen overtuigingen en ervaringen, waar ik de voorgaande blogs over heb verteld.

Een onbewust proces

Het lastige is dat dit proces voor de meesten een onbewust proces is dat overal in hun doen en laten is doorgesijpeld.

Soms loop je er duidelijk tegenaan, maar meestal heb je het niet in de gaten.

Zo ben ik nu eenmaal, dat durf ik niet of doe ik gewoon niet of kan ik niet of is niet voor mij.

Dat zijn de overtuigingen die de innerlijke dialoog voeden om het dan toch maar niet te doen.

De saboteur is een soort onzichtbare persoon geworden.

De ontmaskering van jouw saboteur.

Hoe spoor je dan die saboteur die dus eigenlijk een beetje “under cover” werkt op?

Hoe ga je ontdekken welke rol hij speelt in jouw leven?

Dat is eigenlijk heel simpel: je stelt een doel om iets te gaan doen of behalen dat buiten je comfort zone ligt.

Eleanor Roosevelt had dit bijvoorbeeld voor ogen toen ze zei: Doe iedere dag iets dat je eng vindt.

Wat gebeurt er dan namelijk? Dan gaat die saboteur, dat stemmetje, zich onmiddellijk roeren.

  • Je gaat weerstand voelen.
  • Je gaat gedachtes krijgen die je van het idee gaan afbrengen.
  • Je gaat een innerlijke dialoog horen die er op is gericht om je te overtuigen dat je:
    • het niet kan,
    • niet echt wil
    • niet nodig hebt
    • het onzin is
    • het te veel tijd kost
    • het teveel moeite is
    • het te moeilijk is
    • het te eng is
    • enz.

En dat is helemaal geweldig!

Want nu weet je niet alleen dat die saboteur er is, maar ook wat de redenen zijn dat hij er is.

Daar kunnen we iets mee!

Het is nu zaak al die gedachtes en self-talk goed te observeren en op te schrijven. Dus stop dat proces niet.

Houd je verlangen duidelijk voor ogen, fantaseer er over, ga erin op en maak alle gevoelens en gedachtes erover zo sterk mogelijk. Hoe negatiever hoe beter!

De ontwapening van jouw saboteur

Moet je die saboteur helemaal uitschakelen? Nee dat hoeft zeker niet, want in een aantal gevallen redt hij echt je leven en is hij onontbeerlijk.

Ik heb daar in mijn laatste blog al aandacht aan besteed.

Maar in het overgrote deel van de gevallen is er in ons leven geen sprake van echt gevaar, maar van een idee dat dat er zou kunnen gaan komen.

In die gevallen werkt de saboteur echt als saboteur, hij stopt je om stappen te gaan nemen die je verder gaan brengen, die je gaan laten groeien.

Als je nu je lijstje hebt gemaakt van al die gedachtes en commentaren kunnen we concreet aan de slag.

Met EFT-Kloppen kun je namelijk zonder de saboteur geweld aan te doen, zijn angst wegnemen.

Echt briljant is dat.

Weet je niet hoe je moet Kloppen? Download dan hier snel het Gratis E-boekje (heb je in 10 minuten gelezen 🙂 )

Hoe ga je nu te werk?

Wat EFT-Kloppen voor veel mensen lastig maakt is het feit dat je bij het kloppen eerst benoemt wat er NU is.

Bijvoorbeeld, stel je hebt faalangst dan zeg je zoiets als het volgende:

“Ook al ben ik bang dat ik het niet kan en afga als een gieter, ik accepteer mezelf helemaal.”

Ik krijg dan vaak de vraag of je dan niet juist dat negatieve sterker maakt? 

Het antwoord is nee.

Wat je eerst moet doen is bevestigen dat iets is zoals het is, erkennen dat het er is en er ook mag zijn.

Daarna kun je het pas loslaten en eventueel daarna vervangen door dat wat je wilt.

Dit geldt overigens niet alleen voor EFT-Kloppen, maar altijd als je iets wilt veranderen. 

Denk bijvoorbeeld eens aan een alcohol-verslaafde. Kan die afkicken als hij of zij niet eerst erkent dat hij/zij verslaafd is? Precies!

Je kunt niemand dwingen om af te kicken, dat moeten ze echt zelf doen en dat gaat pas gebeuren als die eerste stap van (h)erkenning van het probleem er is.

Zo is het ook bij EFT. Benoem wat er is, voel wat dat met je doet. De pijn, de frustratie, de boosheid, de angst, stress, onzekerheid. Wat er ook is. Druk het niet weg, voel het. Het is er toch? Laat het er zijn.

En als je in die modus gaat kloppen op de punten met je aandacht op je gevoelens, zul je merken dat het gaat uitdoven, dat de mist opklaart, dat je ruimte gaat voelen, een afstand naar je probleem of idee.

Ga door met Kloppen tot dat de intensiteit van je gevoelens voldoende is gedaald. Laten we zeggen op een schaal van 0 – 10 tot onder de 4. 

En als dat het geval is kun je een nieuwe sterk makende overtuiging gaan installeren. 

Het is echt heel simpel.

Een voorbeeld script

Laat ik afsluiten met een voorbeeld script;

Laten we het voorbeeld van de faalangst nemen.

Het is voor het beste resultaat het meest bevorderlijk als je zo specifiek mogelijk kunt zijn.

Hoe specifieker hoe beter. Ik leg dat ook uit in het gratis E-boek.

zwemwedstrijd, wedstrijd, faalangst, zwakker, twijfelStel je moet aan een wedstrijd deelnemen. Je bent er best goed in maar je vecht eigenlijk vooral tegen je zelf en bent bang dat je vastloopt en niet meer vooruit kunt, waarna je bang bent dat je door iedereen wordt uitgelachen.

Ook al ben ik bang dat ik morgen helemaal stuk loop als ze allemaal naar me kijken. Ik kan niet tegen die druk en had dat vorige keer ook heel erg. Ook al ben ik heel bang voor die afgang, ik accepteer mezelf helemaal.

Zeg dat drie keer als je op je Karate-chop punt klopt.

Klop dan op de punten als volgt:

Ik neem aan dat je de punten kent en dus de afkortingen:

WB: Ik voel die angst voor de wedstrijd nu al

NO: Ik liep helemaal vast

OO: Ik voel die angst nu al in mijn buik

ON: Ik kan daar echt niet tegen

KP: Mijn hart klopt als een gek en mijn handen zijn klam

SB: Ik ga af als een gieter

OA: Ik kom niet vooruit en loop vast.

OH: Ik ben zo bang om af te gaan!

Meet na iedere ronde kloppen en neem mee wat er verandert in je sensaties en gedachtes bij de volgende rondes;

Als je dan uiteindelijk onder de 4 scoort kun je alsvolgt gaan switchen.

Opzetzin:

Ook al voelde ik grote angst voor de wedstrijd en was ik bang om af te gaan, ik weet dat ik goed ben en met gemak kan winnen.

Ik heb alle skills en hoef alleen maar mijn best te doen.

Ik kies ervoor te vertrouwen op mijn kunnen en mijn best doen is goed genoeg.

Ik heb hoe dan ook een goed gevoel over mijn prestatie.

Ik doe dit voor mijn eigen plezier en niet voor waardering van anderen.

Punten:

WB: Ik was heel bang en onzeker. Ik geloofde niet echt in mijzelf.

NO: Ik voel nu zekerheid.

OO:  Ik weet dat ik het kan.

ON: Ik kon het ook al, maar zag dat niet meer.

KP: Ik heb al veel gewonnen en goed gepresteerd. Dat zijn de feiten.

SB: Ik kies ervoor te vertrouwen in mijzelf, ik ben het waard.

OA: Ik geniet van de wedstrijd, ik doe dit zo graag.

HP: Hoe ik ook presteer, als ik geniet win ik zo wie zo.

Een goede balans is waar het om gaat

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk maakt hoe je op een simpele wijze je saboteur naar jouw kant kunt overhalen zodat hij je nu gaat helpen om stappen te maken en je niet meer tegenhoudt.

Mocht dit niet duidelijk zijn dan hoor ik dat graag. 

Is de balans terug met je voormalige saboteur (nu je beschermheer of vrouw) dan openen weer deuren, je ziet de zon weer meer schijnen, je voelt je eigen kracht en toegevoegde waarde meer.

En het mooiste is nog dat je dat teruggekoppeld gaat krijgen in je dagelijkse leven. Heel gaaf als dat gebeurt, want nu wordt het echt een feestje, ga je er meer in geloven en nog harder aan het werk. 

Wat zijn zo de dingen die jouw saboteur laat horen?

Deel ze, deel je ervaring hieronder en inspireer elkaar, dat maakt het makkelijker om ook aan de slag te gaan en vooral door te gaan.

Op jouw vrijheid!

Groet,

René

 


    2 replies to "Hoe je saboteur te ontmaskeren en te ontwapenen"

    • Tio Huisman

      Saboteurs zijn nergens goed voor en zijn onnut. Verwoestend, verknoeiers, demolariserend ontmoedigend vernietigend niet stimulerend en bevorderlijk en het is het einde van de maatschappij, en de mens. Anarchist, een doodlopende weg. Cultuurverknaller. Mensen bederven en versjiteren. . .

      • René Arns

        Hai Tio,

        Ik lees veel boosheid en afwijzing in je reactie. Daar schrik ik wel een beetje van.

        Hoe komt het dat je denkt dat het fenomeen persoonlijke saboteur het einde van de maatschappij gaat betekenen?

        Ik heb geprobeerd juist de macht van de saboteur te laten verdampen door je ervan bewust te maken en te laten weten hoe simpel het is om hem uit te schakelen, sterker nog om hem je juist sterker te laten worden. Gebruik hem dus juist voor het tegendeel: jouw snellere groei en wel het leven leiden wat je wenst.

        Kun je je reactie nog wat toelichten?
        Groet,
        René

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.