Leer angst begrijpen en overwin het zo!

Download GRATIS het eerste deel van dit boek!

1 op de 5 mensen werkt niet door…

Zie jij het ook overal om je heen?

Vrienden of vriendinnen die thuis zitten met een burn-out of depressie?

Dat zijn er momenteel heel erg veel wist je dat?

1 op de 5 mensen in Nederland werkt niet vanwege een burn-out!

Ik las dat in een artikel van vermaard Neuro-psycholoog Erik Matser. Dat is 20%!

En daar naast zijn er nog de nodige mensen die om een andere reden niet kunnen werken al dan niet chronisch.

Hoe komt dat?

Daar schrik ik toch wel van. Want dan denk ik meteen aan die nog veel grotere groep die nog net niet thuis zitten en tegen overspannenheid aanhinken.

Want is het niet zo dat als je collega zo thuis zit, jij daar op je werk danig last van hebt en het jouw werkdruk ook verhoogt?

Ik heb dat zelf aan den lijve ondervonden. Ik heb het toen wel gered maar wel met heel veel moeite.

Hoe komt dat toch dat dit zo’n enorme omvang heeft aangenomen?

En nog belangrijker wat is er aan te doen?

Ik denk dat als we meer inzicht hebben in de oorzaken we beter in staat zijn om burn-out te helpen voorkomen en ook genezen, toch?

Daarom deze poging om daaraan bij te dragen.

Toen en nu: een groot verschil

Om die oorzaken te kunnen blootleggen moeten we denk ik even terugblikken in de tijd.

Want als ik om mij heen kijk en zie in welke wereld mijn nog jongere kinderen nu hun weg moeten zien te vinden, prijs ik mij gelukkig dat ik in een andere tijd ben opgegroeid.

Klinkt dat oubollig?

Ik kan me voorstellen dat je dat vindt. Maar laat ik een poging doen om inzichtelijk te maken wat er in één generatie allemaal is veranderd.

En vooral wat daarvan de gevolgen zijn voor het individu.

De wereld toen ik een tiener was

  • Er was alleen een vaste telefoon met (5 cijferig nummer!)
  • Als de telefoon bezet was moest je wachten…
  • In de straat naast ons was er één TV en daar keken we met alle kinderen één keer in de week naar Swiebertje
  • NTS was de enige TV zender die een paar uur per dag te zien was.
  • Om je vrienden te zien moest je ernaar toe
  • Als je iets wilde lezen moest je een fysieke krant, boek of blad lezen.
  • Voor boodschappen moest je naar de winkel. Supermarkten waren er nog niet.
  • Je kon alleen afrekenen met echt geld en dat moest je op de bank gaan halen of storten op je rekening.
  • Eten deed je met het hele gezin om de tafel op vaste tijden
  • De enige fast food zaken waren de snackbar, de haringkar en de Chinees en dat moest je gaan halen
  • Er waren vrijwel geen gezinnen waarin beide ouders werkten. Er was er altijd wel een thuis met name de vrouw was de vaste rots van het gezin.
  • Er waren nog amper auto’s en geen files.
  • Je moest kaartlezen als je op je vakantieadres terecht wilde komen
  • Vliegen was duur en werd niet veel gedaan voor reizen
  • Foto’s moest je laten ontwikkelen en dat duurde een week voor je ze had.
  • Iets filmen en filmpje monteren was heel lastig en werd alleen gedaan door de liefhebbers.
  • School was zes dagen per week met een korte dag op zaterdag
  • School-keuze pakketten waren er niet. Met je diploma kon je overal terecht.
  • De PC moest nog worden uitgevonden.

vakantie, genieten, stress, ontspannen, rust, zorgeloosIk hoop dat je je uit deze summiere opsomming enigszins een beeld kunt vormen van hoe het was.

Als je naar buiten ging de hond uitlaten deed je alleen maar dat.

Als je met iemand uit eten was in een restaurant, dan was je alleen daar met je aandacht.

Er was geen reclame op televisie of de radio. Gewoon lekker muziek of een fijn luisterprogramma of zelfs hoorspelen.

Er was rust te vinden overal.

Kortom de hoeveelheid informatie die je op een dag te verwerken kreeg was een fractie van wat er nu is.

Burn-out of overspannenheid zoals het toen heette kwam eigenlijk alleen voor bij mensen die al verder op leeftijd waren. Zo medio veertig en ouder.

Dat kwam voor zover ik weet maar uiterst zelden voor bij mensen onder de 30.

De wereld nu

Het contrast met de wereld hoe deze nu is kan niet groter zijn denk ik.

smart phone, verslaving, overpikkeld, stress, overspannen, burn-out,

Iedereen is overal en altijd bereikbaar.

Er is sprake van een werkelijk heftig en constant informatie bombardement. Er is niet aan te ontkomen.

Van langdurige reclameblokken op radio en TV, tot billboards overal waar je maar kijkt en via de luidsprekers in de super.

Ik zie overal mensen zitten,
rondlopen,
fietsen,
de hond uitlaten,
eten in het restaurant, wandelen met …
de smartphone in de hand.

Continue verbonden, grenzeloos starend op een schermpje.

Non-stop informatie en prikkels opnemend.

smartphone, online, internet, mobiele telefonie, internet verslaafd, Internet addiction disorder, fomoDe druk op jongeren is enorm Zij groeien op in deze wereld die steeds drukker en gekker wordt op dat gebied en weten niet beter.

Sturing hierin door ouders is lastig want…ook voor hen is dit nieuw. We moeten allemaal het ‘wiel’ uitvinden. Tenminste zo voelt dat wel voor mij.

Hoeveel jongeren zijn er niet die al tijdens hun studie een burnout krijgen? In 2016 zaten er in de leeftijdscategorie 15 – 25 jaar 100.000 jonge mensen thuis met een burnout.

Wat is onze grens?

Wat ik mij werkelijk afvraag is, kunnen wij mensen wel tegen een wereld waar geen rust meer te vinden is?

Waar de psychische boog altijd gespannen staat?

Waar er een zeer hoog en continue aanbod van prikkels is?

Wist je dat uit onderzoek is gebleken dat Internet gebruik zelfs fysieke invloed heeft op je brein?

De hersenen van internetverslaafden blijken tussen de 10 en 20 procent te krimpen in de gebieden gericht op spraak, geheugen, motoriek, emotie en gevoeligheid. En hoe vaker je online bent hoe meer je hersenen krimpen.

Het brein van internetverslaafden blijkt er hetzelfde uit te zien als dat van drugsverslaafden.

Stel je eens voor? En het artikel dat je via de link vindt is van 2012. Dit is dus al geruime tijd bekend.

Wanneer is er sprake van verslaving? Als je meer dan 38 uur gebruik maakt van Internet per week is een criterium.

Is iedereen verslaafd?

Dan zijn we dus ongeveer allemaal internet verslaafd.

Nu zul je dat misschien glashard Virtual reality, VR brilontkennen en het afdoen als onzin. Maar wees eens eerlijk? Hoe lang kun jij zonder je smartphone?

Een bijkomend effect van veel internetgebruik en afhankelijkheid is dat het ons gestresst en depressief maakt.

Zou dat mede kunnen verklaren dat 1 op de 5 mensen die niet werkt in Nederland thuis zit vanwege burn-out?

Het mag denk ik duidelijk zijn dat we dus niet tegen dit soort continue belasting van ons systeem kunnen, en dat is ook door onderzoek al geruime tijd aangetoond.

Er is zelfs een naam voor: Internet Addiction Disorder. 

En het erge is dat deze verslaving epidemische vormen heeft aangenomen.

Een nieuwe crisis of een nieuwe kans?

Een epidemie?

Ik zag onlangs een documentaire op Netflix (jaja!) waarin de presentator zich liet testen of hij verslaafd was aan zijn smart-phone of niet.

Hij vond zichzelf een gematigd gebruiker en had stellig de overtuiging dat hij niet verslaafd was.

Ze konden met metingen via sensoren op de vingers allerlei reacties objectief vaststellen.

De uitslag verbaasde hem: Hij bleek wel degelijk media en smart-phone verslaafd.

Voor hoevelen van ons zou hetzelfde gelden?

Wat in diezelfde documentaire werd getoond waren afkick-centra voor verslaafden aan gamen en smartphones.

Maar ook dat firma’s als Apple, Android en Google software ontwikkelen waarmee gebruik van een smartphone wordt beperkt en dus gebruikers worden beschermd.

Dat laatste is opvallend aangezien deze zelfde firma’s baat hebben bij een ongebreideld gebruik van de media .

Zij zien dus in dat er echt een probleem is ontstaan in dit nieuwe tijdperk en dat er een nieuwe balans gezocht moet worden.

Dat is wel een krachtig signaal denk ik. Dat moet toch een belletje doen rinkelen.

Is het niet zo met alle nieuwe dingen dat er eerst groot enthousiasme is en naarmate het totale spectrum van voor- en ook nadelen duidelijk wordt een verantwoorde toepassing pas mogelijk is?

De kans: een nieuwe balans!

Met de razendsnelle ontwikkelingen van ICT Techniek en apparaten van de afgelopen decennia kan het niet anders dan dat wij achter de feiten aanhollen.

De wereld is één grote proeftuin en wij zijn de proefkonijnen.

Nu kunnen we wachten tot de wal het schip gaat keren en we uiteindelijk bijna allemaal overprikkeld  raken en niet meer los kunnen komen van een of ander scherm.

Maar we kunnen er ook voor kiezen zelf stappen te zetten en die gezonde balans te vinden.

Zo is het immers met het gebruik van allerlei voedsel en middelen in ons dagelijks leven ook. Teveel is nu eenmaal niet gezond.

Hoe de balans herstellen?

De grote vraag is nu wel: Hoe is het met jou?

Herken je iets in dit verhaal tot nu toe en ben je bereid te overwegen dat ook jij al niet zo goed meer zonder je smartphone kunt?

Check eens even je antwoord/reactie op de volgende vragen?

  • Heb je je smartphone in je slaapkamer en check je die voor je uit bed komt/
  • Ontbijt/eet je met je smartphone naast je bord?
  • Hoe vaak per uur check jij je mail en Social Media?
  • Reageer je op ieder piepje of geluidje van je telefoon?
  • Als je even niets te doen hebt, wat doe je dan?
  • Hoe productief is je dag werkelijk?
  • Hoe lang kun je de neiging onderdukken om te kijken na het horen van een signaal van je smart-phone ook al ben je met iets belangrijks bezig?
  • Hoe lang zou je zonder je telefoon kunnen?
  • Als iemand je telefoon zou pakken en in het water zou gooien wat doet dat met jou?
  • Hoeveel uur per week zit jij op internet? Is dat meer dan 38 uur?

Als je een of meerdere van de hierboven gestelde vragen met ja beantwoordt of onrust, angst of paniek oproepen zegt dat heel veel.

Ben je bereid te erkennen dat je wel eens internet verslaafd zou kunnen zijn?

Dat is de eerste stap op weg naar herstel bij iedere verslaving, dus ook bij deze.

Of zit je in de ontkenningsfase? Iedereen wel maar ik niet! Het is heel normaal wat ik doe!

Is overigens ook een eerste normale reactie voor je gaat beseffen dat het wel eens ook op jou van toepassing zou kunnen zijn.

Ik moet de eerste nog tegenkomen die zomaar direct toegeeft dat hij of zij aan iets verslaafd is. Dat zeg je juist niet, toch?

Stap 1: Wakker worden!

Als je iets niet weet, kun je er ook niets aan doen. Zo simpel is het.

Dus bewustwording is altijd de eerste stap.

Ik hoop dat met dit blog te bereiken. Dat je gaat realiseren dat er een probleem zou kunnen zijn ook al heb je dat tot nu toe niet doorgehad.

En dan is Stap 2 natuurlijk dat als er een probleem is je er iets aan wil doen om het op te lossen. Dat ga je pas doen als je het als ernstig genoeg ziet om actie te gaan nemen

Input van prikkels terugschroeven

De oplossing is voor de hand liggend: jezelf gaan beperken in het gebruik van je smartphone. Want dat is wel de grootste bron van verslaving, zo merk ook ik.

Ik heb gemerkt dat het verwijderen van Facebook van mijn telefoon direct een enorm effect had. Dat is de enige vorm van Social Media waar ik actief op ben.

Ik kan er nu alleen via de PC bij en dat is een drempel. Dat leverde meteen meer rust en aanwezigheid op en ook meer productiviteit en actie.

Ja, ook ik vond dat ik teveel op internet verdwaalde, want dat gebeurt zo makkelijk met Facebook.

En door die Netflix-documentaire werd ik me daarvan bewust.

Daarnaast hebben wij geen TV en geen radio aan in huis. Wat saai, zul je misschien denken. Het zal wel even wennen zijn maar je zult merken dat je daar veel rustiger van wordt omdat er veel minder prikkels zijn.

Ik besef dat dit voor een aantal mensen juist confonterend kan zijn want je loopt ook meer tegen jezelf aan.

Geluid en muziek leiden af van dat waar je voor weg loopt.

Maar als het probleem overbelasting is van je systeem, zul je iets aan de input kant moeten doen toch?

Hoe vul ik het Social Media-gat?

Hoe vul je dan ineens al die tijd in die beschikbaar komt?

Ga iets doen waar jij baat bij hebt:

  • Ga sporten
  • Lees een goed boek.Tips? Klik HIER.
  • Ga Yoga of meditatie doen.
  • Ga wandelen in de natuur.
  • Ga je hobby oppakken.
  • Neem meer tijd om te koken.
  • Geniet langer van je maaltijden.
  • Kijk selectief TV of Netflix naar opbeurende programma’s of inspirerende films 
  • Zet geluid bij reclames op TV en radio  uit.
  • Kortom beperk het aantal prikkels zoveel mogelijk.

relax, ontspanniing, natuur, buiten, gezondheid,. fitEn ja, dat alles zonder smartphone!

Uit onderzoek is gebleken dat mensen met een depressie van hun depressie af raakten door drie keer in de week 20 minuten te joggen op een tempo waarbij ze niet mochten hijgen!

Is dat niet geweldig? De meesten kunnen dat wel.

Ook op een stevig tempo wandelen werkt.

En voor alleenstaanden bleek een goede remedie: een huisdier, liefst een hond want daarmee moet je een aantal keer (zonder smartphone) naar buiten.

Symptoom bestrijding of naar de oorzaak?

De maatregelen die ik hiervoor schetste kun je nemen om de eerste stappen te zetten op weg naar herstel.

Maar wat nog slimmer is natuurlijk direct naar de oorzaak te gaan en die weg te nemen, niet?

De vraag is dan: Wat zit er onder ? Welke behoefte stuurt ons naar die verslaving? Wat zoeken we daar op internet dat we missen?

Ook daar is onderzoek naar gedaan en wat bleek? Er zit een angst onder en die hebben ze zelfs een naam gegeven: FOMO! De “Fear of Missing Out”.

Dus een angst dat je iets denkt te missen waardoor….je minder weet dan de rest die het wel weet!

Je komt dus uiteindelijk bij een overtuiging in jezelf uit: Ik moet erbij horen.

De mens als sociaal dier lijkt die ingebakken behoefte te hebben.

Het rare is alleen in het geval van internet verslaving dat we daardoor steeds eenzamer lijken te worden.

Echte vriendschappen worden vervangen door “vrienden” en “volgers” die je grotendeels niet kent.

Je hoeft je huis niet meer uit om met ze te communiceren en dat kan ook nog 24/7, en dat doen velen dan ook.

Zelfs voor je boodschappen hoef je de deur niet meer uit; alles is online te krijgen. Een extreem voorbeeld: In het eerder aangehaalde artikel wordt melding gemaakt van een jong echtpaar dat een baby had en ook een virtuele baby online verzorgde. Hun echte baby overleed door verwaarlozing. Bizar of niet?

Wat is de behoefte of angst die eronder zit?

Als je de diepere overtuiging onder de verslaving niet wegneemt blijft het gevaar op de loer liggen.

Die diepe overtuiging dat je er bij móet horen is dat niet hetzelfde als de overtuiging dat je het alleen niet kan?

Dat je iets of iemand buiten je nodig zou hebben om je sterk genoeg, gelukkig en compleet te voelen?

Is dat niet waar dit over gaat?

Dat betekent dus dat je bang bent dat je het niet alleen kan, dat je in je eentje altijd zult falen en dus… dat je niet goed genoeg bent.

Maar klopt dat wel? Hoe kom je aan dat (misschien wel onbewuste) idee en hoe kom je daarvan af?

In mijn vorige blog geef ik een aantal tips om daar wat aan te doen en ook wat meer uitleg over dit fenomeen.

Ik hoop dat je daar wat aan hebt anders hoor ik het graag.

De angst om iets te missen oplossen

Maar hoe doe je dat?

Die angst op lossen?

Ook daarvoor is het essentieel die, vaak onbewuste, angst bewust maken.

Door je bijvoorbeeld het gebruik van je smartphone te ontzeggen, komt die onbewuste angst naar boven en nu ben je je er pas bewust van!

Klopt dat?

Dat is dus grote winst!

Op deze website vind je genoeg aanwijzingen hoe je dan vervolgens snel van die angst af kunt raken.

Een eerste stap zou het E-boekje kunnen zijn. Maar er zijn nog andere manieren natuurlijk.

Ik hoop dat dit blog je aan het denken heeft gezet en je even in de spiegel laat kijken.

Heb je iets ontdekt waar je wat aan hebt?

Zo ja, deel het hieronder en help elkaar om bewust te worden van de risico’s die overmatig gebruik van internet en de smartphone met zich meebrengen.

In hoeverre word jouw leven door Social Media en het online-leven met een smartphone beïnvloed?

Ik ben benieuwd wat jouw ervaringen zijn!

Groet, René


    2 replies to "Depressie, burnout en Smartphone: is er een connectie?"

    • Hestia Coaching en Trainingen

      Hoi René

      Mooi artikel en ik die het ook om me heen gebeuren. De gekte van de prestatiemaatschappij, die mensen uit contact met elkaar maar vooral zichzelf brengt.
      Ik wil graag wat toevoegen.

      Ik ben systemisch werken coach en bij burn-out verschijnselen gaat het in 9 van de 10 situaties over niet genomen rouw. Vaak niet van de persoon zelf maar binnen de historie van het systeem, het gezin. En deze niet genomen rouw of veel te grote rouw/ trauma’s ( bv rampen, oorlog )slaan vaak 1 of 2 generaties over om verwerkt te kunnen worden. We zitten nu in de derde en vierde generatie na de oorlog. Dus ik zie daarin ook de samenhang. Onze maatschappij doet er geen goed aan, te individueel.

      Gelukkig zie ik ook dat er steeds meer mensen weer in verbinding komen met anderen en zichzelf. Het is de tegrnbeweging van bewuste mensen.

      Dank je wel voor de mooie dingen die je schrijft. Het draagt in mijn ogen bij aan bewuster leven.

      Hartegroet.

      Christa

      • René Arns

        Dank je wel Christa voor je mooie woorden en ook bemoedigende boodschap!
        Mooi werk dat je doet!
        Warme groet,

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.