Wat mij is opgevallen  bij de vele mensen die ik heb mogen helpen is dat het uiteindelijk maar om één ding gaat. Ze willen allemaal angst onder controle krijgen.

Als ze angst niet meer zouden hoeven voelen of gewoon niet meer bang konden worden, behoren al hun problemen tot het verleden.

Stel je eens voor. Nooit meer bang. Wat zou dat voor jou betekenen?

Maar kan dat wel? Is dat realiseerbaar?

Kennis is macht!

Op deze site vind je hulpmiddelen die erop gericht zijn je te helpen om wat te doen aan de angst gevoelens die je hebt, in welke vorm die zich ook bij jou manifesteren. Want dat zijn er zeer vele: van onzekerheid,  stress en fobie tot trauma-syndromen en paniek.

Iedereen heeft er wel in een of andere vorm last van. Zo is de mens nu claim een leven zonder angst, rené arns, boek, zelfhulp, angst, onzekerheid, depressie, burnout, fobie, traumaeenmaal. In mijn boek en met name het eerste gedeelte dat je gratis kunt downloaden, heb ik proberen duidelijk te maken wat het mechanisme is achter angst.

Ik hoop daarmee te bereiken dat als je begrijpt hoe het werkt, je dat kunt herkennen bij jezelf en dat gegeven kan ertoe leiden dat je er minder of geen last meer van hebt. Dat zogezegd het kwartje valt en dat kan wonderen veroorzaken. Is ook al gebeurd.

Dat is toch ook logisch, niet? Want als je begrijpt hoe iets werkt heeft het geen geheimen meer voor je en dus heeft het minder effect op je.

Van oorzaak naar gevolg

Een tweede fenomeen is dat als je de echte oorzaak weet van iets, het makkelijker oplosbaar is. Als je weet welke kraan er open staat wordt je dweilprobleem een stuk beheersbaarder.

Heb je die vraag over de oorzaak van de vorm van angst die jou parten speelt wel eens aan jezelf gesteld: Hoe komt het dat ik bang ben en die angst voel?

Het is vrij normaal die stap over te slaan en eerst aan je angstgevoel te willen werken. Dat moet eerst weg.

Maar dan ben je eigenlijk aan het dweilen met de kraan open.

Ik ben daarom niet gestopt met steeds verder en verder zoeken.

Angst is iets wat zich afspeelt in je denken, waar vervolgens fysieke en emotionele reacties op komen. Het principe wat daar aan ten grondslag ligt is het treintje gevaar-risico-angst.

Er doet zich een situatie voor die jij als gevaarlijk interpreteert. Bijvoorbeeld hoogte.

Dat brengt een risico met zich mee: vallen en vooral hard landen. Dat laatste doet het hem.

Het vallen is niet het echte probleem, het neerkomen boezemt angst in. En direct brengt dit een heel proces in jou op gang waarbij je van alles voelt.

Het is dus een denk proces dat wordt geleid door jouw overtuiging dat de kans groot is dat je gaat vallen en dat dat dus niet goed afloopt met je.

Afhankelijk van wat jouw overtuigingen zijn heb je wel of geen last van die angst: de een heeft dus in dezelfde situatie wel en de ander geen angst voor iets zoals bijvoorbeeld hoogtes.

Is dat herkenbaar?

wesp, wespensteek, allergie, wespen allergie, angst, fobie, EFT

Ik stond een tijdje geleden te praten met een jonge  man aan het strand. Ineens was er een wesp die in zijn buurt kwam. Hij veranderde terplekke van een heel koele vent in een heel bang jongetje dat niet wist hoe snel hij weg moest komen. Hij gaf aan allergisch te zijn voor wespensteken.

Een begrijpelijke reactie toch? Alleen maakte zijn reactie dat de wesp heel anders reageerde op hem dan op mij, want vergis je niet, angst wordt gevoeld door dieren.

Vervolgens zei hij dat hij snel een sigaret MOEST opsteken om weer tot rust te komen. Ook dat is een overtuiging die overigens ook weer risico’s inhoudt maar daarvan zag hij de gevaren weer heel anders…

Zo zie je. Zonder het misschien te weten maak je jezelf bang.

De Kernoorzaak

Maar wat ligt daar nu aan ten grondslag? Wat is de reden dat dit proces bij eenieder zo werkt?

Dat komt omdat wij allemaal op een of andere manier een diepe overtuiging hebben dat we niet goed genoeg zijn.

We zijn niet goed genoeg om aan die situatie het hoofd te bieden, we raken dan dus de controle kwijt, en dat is de ultieme angst: Controle verlies!

Die man met die wespenallergie was dus niet bang voor de steek maar voor de gevolgen van de reacties erop in zijn lichaam waar hij geen controle over heeft.

We zien onszelf op de een of andere manier als klein en nietig, als kwetsbaar, als slachtoffer van de omstandigheden, als machteloos, als minder, als gefaald, als mislukt. Vul maar in.

Als je dat niet zou hebben zou de wereld er echt heel anders uitzien voor jou, denk je niet?

Ik vermoed dat er ook situaties zijn waarin je je wel heel zeker voelt en dus ook die kant wel kent, of niet?

Heb je voorbeelden van mensen waar je tegenop kijkt die schijnbaar geen last hebben van jouw angst?

Zoals bijvoorbeeld spreken in het openbaar. Dit is de meest voorkomende angst blijkt uit onderzoek en deze angst scoort hoger dan angst voor de dood.

spreken in het openbaar, angst, eft, zelfvertrouwen

Waar gaat die angst over? Volgens mij over het idee dat je denkt dat je een modderfiguur zal slaan voor die groep omdat ….je er niet goed uitziet, niet interessant bent, je bang bent dicht te slaan,  je bang bent afgekeurd te worden, uitgelachen te worden of doordat je een trauma hebt opgelopen voor een groep (zie bijvoorbeeld deze testimonial van Jaap).

Allemaal ideeën in je hoofd…. die niet waar zijn.

Waarom kan ik zo stellig zijn en zeggen dat ze niet waar zijn?

Omdat het ideeën zijn over iets wat nog niet is gebeurd. Je weet pas of het waar is als je het hebt gedaan en ervaren.

Nu kun je zeggen: Maar dat heb ik al eens meegemaakt, dus dat is wel waar!

Nog steeds blijft het dan niet waar, want je hebt het niet weer geprobeerd, is het wel? Dus het blijft een verwachting over iets in de toekomst, en dat is per definitie een illusie/fantasie.

Hoe meer controle te krijgen over je angst?

Wat hoop ik nu dat je hier aan zult hebben?

Ik hoop dat dit stukje je een aantal inzichten oplevert waar je iets mee kunt. Kennis is tenslotte MACHT!

Wat zijn die 4 inzichten die uit het voorgaande zijn te halen?

1. De oorzaak van je angst ligt niet buiten je maar IN je.

Dat betekent dat je er wel iets aan kunt doen, want het is echt alleen van JOU. Sterker nog: Jij bent de ENIGE die daar iets aan kunt doen.

2. Angst is gebaseerd op een illusie.

Je hebt een overtuiging die de basis vormt  voor een denkproces. Verandert de overtuiging dan  verandert ook dat denkproces en zul je anders reageren. Maar hoe dan ook is het een verhaal in je hoofd en het is niet de werkelijkheid. Het is ook altijd gebaseerd op het verleden.

3. Doorzie de illusie ervan en ‘prik’ zo je angst door.

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan zul je zeggen. Denk maar eens aan die man met die wespenallergie. Klopt, maar het kan wel! Ook hij kan een andere keuze maken en zo ontdekken dat het ook anders kan. Nu is zijn eerdere overtuiging onderuit gehaald en is er ruimte voor verdere verandering.

4. Je bent goed zoals je bent.

Het (onbewuste) idee dat je niet goed genoeg bent is de grootste onwaarheid, de misvatting.

Jij bent iets veel groters en machtigers dan je nu denkt te zijn.

Je bent geen slachtoffer van je omstandigheden. Dat is een, vaak onbewuste, conclusie over jezelf. Jij kunt  alles aan wat op je pad komt!

Vanuit die wetenschap kun je voor een andere reactie kiezen. Jij hebt namelijk alles te vertellen over je INTERNE DENKPROCES!

Daar speelt zich dit hele proces af. Daar heb jij niet alleen alles maar ook als ENIGE iets over te vertellen.

Eis die macht op en neem je verantwoordelijkheid.

Hoe doe je dat?

  1. Stop met alles en iedereen de schuld te geven van wat jou overkomt. Daarmee geef je namelijk juist die macht weg.
  2. Vergeef jezelf je fouten. Je mag fouten maken, sterker nog: Als je wilt leren MOET je fouten maken.
  3. Stop dus met jezelf te (ver)oordelen, en begin met jezelf te vergeven. Je doet je best toch? Hoezo moet het “beter”?
  4. Zoek de vrede in je. Ga werken aan het contact maken met dat deel van je dat vredig is, de stille JIJ, de stilte in je. Het kan zijn dat je dat nog nooit hebt gedaan, maar je kent die kant wel. Dat is de kant waartegen je praat in jezelf en die kant neemt de beslissingen.  Door stil te zijn en te stoppen met inwendig te praten maak je direct dat contact. Laat je verrassen door wat er dan in je opkomt.

Gebruik EFT Kloppen dat je helpt om deze stappen makkelijker te maken. Maar het kan ook zonder. Is iets persoonlijks.

Als je dit doet gaat dit tot gevolg hebben dat jij jezelf anders gaat zien, en dat is een verandering in je denkgeest. Dat ga je merken in je dagelijkse bezigheden, let maar op!

Is het echt zo simpel? Ja dat is het. Maar ik geef toe, het is niet per definitie makkelijk. Maar het is zeker te doen…

Wil je nog meer hulpmiddelen hierbij ontdekken? Lees dan CLAIM een leven zonder angst.

Heb je last van wel hevige angst of paniek? In die staat is het heel erg moeilijk om dit proces te doorlopen en ik kan me voorstellen dat je het dan grote onzin vindt. Je loopt dan als het ware achter de feiten aan. De angst regeert. Dan is het eerst zaak om die angst of paniek terug te brengen tot een niveau dat je kalm genoeg bent om het proces hierboven te kunnen doen. Dat gaat vaak het beste met goede hulp. Zoek deze en ga dan pas de vervolgstappen zetten. EFT kan je hierbij enorm helpen en snel het gewenste resultaat opleveren.

Help ik je hiermee? Laat het me weten!


    2 replies to "4 Inzichten die angst kunnen oplossen"

    • Lucy

      Gek toch, regelmatig lees ik je blogs terug… en iedere keer weer klinkt de tekst zo anders.
      Voelt de betekenis zo anders.
      Zo anders confronterend leerzaam.

      • René Arns

        Hai Lucy,
        Wat leuk om dat te horen van je.
        Weet je wat dat laat zien?
        Je groeit en daardoor zie en beleef je het anders.
        Mooi!
        groet,

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.